Η εξέλιξη του Καταπετάσματος (Τέμπλου, Εικονοστασίου, Φράγματος του Βήματος) [Βίντεο]
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Πριν την εμφάνιση του Τέμπλου υπήρχε το Καταπέτασμα, και εντός το ευρύχωρον Κιβώριον επί της Αγίας Τραπέζης με τα παραπετάσματά του. Στην παρούσα μελέτη παρουσιάζουμε δύο εκδοχές της εξελίξεως του Καταπετάσματος. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε το βιβλίο μας "Το αθέατον της Αγίας Τράπεζας, στην Κωνσταντινούπολη, στην Ελλάδα, και από Ανατολή σε Δύση, την ώρα της Αναφοράς — Τας θύρας, τας θύρας· Ποιες θύρες; Τό Ιερόν Κιβώριον, τα Καταπετάσματα - Παραπετάσματα - Βήλα, το Φράγμα του Ιερού Βήματος, το Φράγμα του Πρεσβυτερίου (Σολέα), το Σύνθρονον".
Ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι, μὲ τὴν φώτισιν τῶν Ἁγίων Πατέρων, «μονιμοποιήσαμε» καὶ «ἀσφαλίσαμε» τὸ Καταπέτασμα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος σταδιακά, ἤδη ἀπὸ τόν 4ον αἰ. ἢ καὶ ἐνωρίτερον, μὲ τὸ ὑψηλὸ φράγμα καὶ τὰ μετακιόνια Παραπετάσματα, καὶ μὲ τὸ Κιβώριον καὶ τὰ παραπετάσματά του (καὶ παράλληλη ὕπαρξη τοῦ καταπετάσματος γιὰ κάποιο διάστημα), ὅπου μετὰ τὸν ἀρχικὸ Σταυρό, ἐξιστορήσαμε (κεντημένες) εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας, τῶν Ἁγίων, στὰ Παραπετάσματα, πολὺ πρὸ τῆς Εἰκονομαχίας.
Μεγάλη Εβδομάδα 2024 (Οικουμενικόν Πατριαρχείον)
- Γράφτηκε από: Ἀναλόγιον
Μεγάλη Εβδομάδα 2024 (Οικουμενικόν Πατριαρχείον)
Από τον πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Aγίου Γεωργίου, Φανάρι.
(λίστα youtube)
Το αθέατον της Αγίας Τράπεζας, στην Κωνσταντινούπολη, στην Ελλάδα, και από Ανατολή σε Δύση, την ώρα της Αναφοράς — Τας θύρας, τας θύρας· Ποιες θύρες; Τό Ιερόν Κιβώριον, τα Καταπετάσματα-Παραπετάσματα-Βήλα, το Φράγμα του Ιερού Βήματος, ....
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τραπέζης, στὴν Κωνσταντινούπολη, στὴν Ἑλλάδα, καὶ ἀπό Ἀνατολή σὲ Δύση, τὴν ὥρα τῆς Ἀναφορᾶς — Τὰς θύρας, τάς θύρας· Ποιὲς θύρες; Τό Ἱερόν Κιβώριον, τά Καταπετάσματα-Παραπετάσματα-Βῆλα, τὸ Φράγμα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος, τὸ Φράγμα τοῦ Πρεσβυτερίου (Σολέα), τὸ Σύνθρονον
Παν. Δ. Παπαδημητρίου,
βʹ ἔκδοσις, 23/4/2024
Τὸ πλῆρες ἄρθρο, βρίσκεται στό PDF στὸ τέλος
Εἶναι ἀρχαία Ἀποστολικὴ Παράδοσις τῆς Ἐκκλησίας, ἡ Ὡραία Πύλη (τὰ Βημόθυρα καὶ τὸ Καταπέτασμα) νὰ κλείνει κατὰ τὴν διάρκεια τῆς Ἁγίας Ἀναφορᾶς, δηλ. μετὰ τὴν Μεγάλην Εἴσοδον καὶ τὸ Χερουβικὸν, καὶ μέχρι τὸ Μετὰ φόβου (Θεία Κοινωνία τῶν Πιστῶν).
Οἱ πηγὲς αὐτῆς τῆς ἀρχαίας Ἀποστολικῆς Παραδόσεως (πρωτίστως οἱ Ἅγιοι Πατέρες), ἡ σημασία της, ἡ πρακτική της, ἐκθέτονται στὴν παροῦσα ἐργασία (370 σελίδων), καθὼς ἐπίσης καὶ πολλὰ ἄλλα συναφῆ θέματα, καὶ ἰστορικὰ στοιχεία, χρήσιμα στὴν κατανόηση στοιχείων τῆς Θείας Λειτουργίας, τῆς ἀνάπτυξής της, στὴν κατανόηση τῆς ἰστορίας τῆς Ἐκκλησίας, τῆς ἀρχιτεκτονικῆς τῶν Χριστιανικῶν Ναῶν, κλπ.
Η ευχαριστιακή νηστεία και η Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων (ιστορικοκανονική προσέγγιση)
- Γράφτηκε από: Πρωτοπρ. Ἀναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
Η ευχαριστιακή νηστεία και η Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων (ιστορικοκανονική προσέγγιση)
Πρωτοπρεσβύτερος Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος, Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
Περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ, τομ. 66/ Ιαν.-Φεβ. 2017, σελ. 4-8
Αναμφισβήτητα η Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων διασώζει αρχαία λειτουργική πρακτική[1], αλλά κυρίως το ασκητικό ήθος και την πνευματικότητα της Ορθοδόξου παραδόσεως μέχρι τις ημέρες μας.
Η περίοδος της Μ. Τεσσαρακοστής είναι η κατ’ εξοχήν πένθιμη περίοδος της Εκκλησίας μας. Το πένθος δηλούται με την απαγόρευση τελέσεως εορταστικών εκδηλώσεων και ακολουθιών[2], αλλά και με δύο πρακτικές που σχετίζονται άμεσα με το υπό εξέταση θέμα: με την καθιέρωση αυστηρότατης νηστείας και με την απαγόρευση τελέσεως Θ. Λειτουργίας τις καθημερινές ημέρες της Μ. Τεσσαρακοστής.
Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς ἢ πρέσβευε ὑπέρ ἡμῶν;
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Αὐτὸ τὸ ἄρθρο τοῦ 2008, εἶναι ἀντιγραφὴ ἀπὸ παρόμοιο θέμα στὸ φόρουμ Ἀναλόγιον.
Στις εκκλησιαστικές ακολουθίες λέγεται εξ αρχαιοτάτης παραδόσεως "Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς" και έτσι πρέπει να συνεχίσει να λέγεται.
"Μετά τη θεία μετάσταση ή Θεοτόκος συμβασιλεύει με τον Υιό της στους ουρανούς. Από την τιμητική αυτή θέση συμπαρίσταται δυναμικά στο ανθρώπινο γένος. Έχει το "δύνασθαι του θέλειν ισοτάλαντον", διό έδάνεισε τη σάρκα της "τω παντεχνήμονι Λόγω", ο Οποίος γι' αυτό της είναι αιωνίως χρεώστης, κατά τον άγιο Νικόδημο.
Έχοντας τέτοια δύναμη ή Θεοτόκος, "διαπορθμεύει" σε όλους τις θεϊκές δωρεές, μεσιτεύει με τίς σωστικές πρεσβείες της υπέρ των ανθρώπων και επηρεάζει τίς βουλές του Υιού της. Η θαυματουργική της χάρη, ξεχωριστή και πιο ισχυρή από των άλλων αγίων, εκδηλώνεται στους ανθρώπους με πολλούς τρόπους. Έτσι η Παναγία εμφανίζεται σαν υπέρμαχος στρατηγός στους πολέμους, άμισθος ιατρός στίς αρρώστιες, "ταχεία σκέπη και βοήθεια" σε κάθε ανάγκη.", Από το: Εμφανίσεις και θαύματα της ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΕΚΔΟΣΗ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ.
Ιερατικόν Συλλείτουργον - σύγκρισις διατάξεων, Ιερατικών, και σχόλια
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Ἱερατικόν Συλλείτουργον - σύγκρισις διατάξεων, Ἱερατικῶν, καὶ σχόλια
Παν. Δ. Παπαδημητρίου, αʹ ἔκδοσις, 21/12/2022
Γιὰ καλύτερη ἀνάγνωση, δεῖτε τό PDF στὸ τέλος
Στὸ παρὸν ἄρθρο, καταπιανόμαστε μὲ ἕνα θέμα πλέον κοινὸ στὴν σημερινὴ ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία, ἀλλ’ ἐν πολλοῖς ἄγνωστον. Καταγράφουμε καὶ συγκρίνουμε τὶς διάφορες περιπτώσεις τῶν ἐπισήμων Ἱερατικῶν (γιὰ πρώτη φορὰ ἐξ ὅσων γνωρίζουμε), Ἱερατικῶν ἐγκεκριμένων ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸν Πατριαρχεῖον, καὶ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος (1895-2020), ἀλλὰ καὶ παραθέτουμε τὰ σχόλιά μας, καὶ τὴν τεκμηριωμένη ἄποψή μας.
Νηστεία πρό τῆς Θείας Κοινωνίας
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Αὐτὸ τὸ ἄρθρο τοῦ 2008, εἶναι ἀντιγραφὴ ἀπὸ παρόμοιο θέμα στὸ φόρουμ Ἀναλόγιον.
Διευκρίνισις: Το πως θα νηστεύσουμε προ της Θείας Κοινωνίας, καθορίζεται από τον πνευματικό-εξομολόγο μας στην εξομολόγησή μας. Εμείς εδώ μιλάμε γενικά.
Μερικοί, ακόμη και Γέροντες, και Επίσκοποι, λένε δημοσίως ότι δεν πρέπει να νηστεύουμε προ της θείας Κοινωνίας (και μάλιστα της Κυριακάτικης λειτουργίας). Και που το στηρίζουν; Το στηρίζουν λέγοντας ότι δεν υπάρχει ιερός Κανόνας που να λέει να νηστεύουμε προ της θείας Κοινωνίας!
Και ερωτώ: υπάρχει ιερός Κανόνας που να λέει να μη νηστεύουμε προ της θείας Κοινωνίας;
Υπάρχει επιτακτική ανάγκη επαφής με τη σκέψη των αγίων ασκητικών Πατέρων της Εκκλησίας μας
- Γράφτηκε από: Ἀναλόγιον
(ἀπόσπασμα ἀπὸ ἀρχιμ. Εὐσεβίου εἰσαγωγὴ στὴν «Μικρὴ Φιλοκαλία» β' ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας, 1994)
[Ὑπάρχει] Ἐπιτακτικὴ ἀνάγκη ἐπαφῆς μὲ τὴ σκέψη τῶν Ἁγίων ἀσκητικῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας πρὸ πάντων σήμερα, ποὺ ὅλα φωνάζουν γιὰ μιὰ συνεπέστερη ἐγκόλπωση τοῦ ἀσκητικοῦ στοιχείου τῆς πίστεώς μας.
Ἀτυχῶς ἡ ἐπίδραση τοῦ κοσμικοῦ πνεύματος εἶναι τόσο μεγάλη καὶ ἡ ἐξάπλωσή του τόσο γρήγορη, ὥστε νὰ παρατηρῆται ἡ ἀναζήτηση ἑνὸς ἄνετου καὶ βολικοῦ χριστιανισμοῦ. Καὶ τὰ ἀποτελέσματα δὲν ἀργοῦν νὰ φανοῦν.
Ευχή δια Προσφωνήσεως (Διακονικά)
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Εὐχή διά Προσφωνήσεως (Διακονικά)
Παν. Δ. Παπαδημητρίου, αʹ ἔκδοσις, 5/12/2022
Γιὰ καλύτερη ἀνάγνωση, δεῖτε τό PDF στὸ τέλος
Ὅτι λέμε σήμερα Διακονικά ἢ Διακονικὲς αἰτήσεις, τόν 4ον αἰ. καὶ ἐνωρίτερον ἐλέγοντο Εὐχὴ διὰ προσφωνήσεως, ὅπως μαρτυρεῖ ὁ ΙΘʹ Κανὼν τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Συνόδου1 (364 μ.Χ.). Καὶ δὲν ἐλέγετο κάθε αἴτησις χωριστὰ Εὐχή, ἀλλὰ Εὐχὴ ἦταν τὸ σύνολο τῶν αἰτήσεων (ποὺ τότε ἀνεγινώσκοντο συνεχόμενα) σὺν τὴν κατακλείδα στὸ τέλος.
Προσφώνησις εἶναι ἡ ὑπὸ τοῦ Διακόνου πρόσκλησις τοῦ Λαοῦ (καὶ τοῦ Ἱεροψάλτου) γιὰ Προσευχή, μέσῳ τῶν Συναπτῶν καὶ Δεήσεων1. Οἱ διὰ προσφωνήσεως Εὐχὲς ἦσαν ἀρχικὰ ἐκτενέστατες, ὡς βλέπουμε παρακάτω τὴν διὰ προσφωνήσεως Εὐχὴν τῶν πιστῶν (22 αἰτήσεις σὺν τὴν κατακλείδα Σῶσον, ἀνάστησον ἡμᾶς, ...). Καὶ ἡ ἐν Λαοδικείᾳ Σύνοδος μᾶς πληροφορεῖ1 ὅτι ἦσαν τότε δύο διὰ προσφωνήσεως Εὐχὲς τῶν πιστῶν (ὑπῆρχαν καὶ ἄλλες τῶν κατηχουμένων, τῶν ἐνεργουμένων κτλ.)2. Οἱ Εὐχὲς αὐτὲς λέγονταν χῦμα ὑπὸ τοῦ Διακόνου, καὶ ὁ Λαὸς κατὰ διάνοιαν3, μυστικῶς, μέσα του, ἔλεγε Κύριε ἐλέησον4. Οἱ Ψάλτες μόνον, ἐκφώνως τὸ Κύριε ἐλέησον (ὅπως καὶ σήμερα στὶς ἐκκλησίες).
[Νέα γ' έκδοση 2022] Τυπικὸν Ἐνοριῶν (τόμος Α') - Ὄρθρος καθημερινῶν ἐὰν τύχει Ἅγιος μὴ ἑορταζόμενος [PDF βιβλίου]
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Κυκλοφόρησε (27 Ὀκτ. 2022) ἡ νέα ἔκδοση τοῦ Αʹ Τόμου τῆς σειρᾶς «ΤΥΠΙΚΟΝ ΕΝΟΡΙΩΝ», μὲ τὸν Ὄρθρο τῶν καθημερινῶν ὅταν τύχει Ἅγιος μὴ Ἑορταζόμενος.
Πρόκειται περὶ Τυπικο-εγκολπίου, καθότι ἐνσωματώνει τὸ Τυπικὸν καὶ τὸ Ἐγκόλπιον μαζὶ σὲ ἕνα βιβλίο. Καλύπτει τοὺς καθημερινοὺς Ὄρθρους μὲ μὴ Ἑορταζομένους Ἁγίους (Καθημερινή, Σάββατον μὲ Ἀλληλούια, Καθημερινή Μ. Τεσσαρακοστῆς) καὶ τὰ σχετικὰ Προεόρτια/Μεθέορτα. Εἰς τὸ τέλος κάθε ἐνότητας περιέχονται καὶ τὰ στοιχεῖα τῆς Θείας Λειτουργίας τῆς σχετικῆς διατάξεως.
Τὸ βιβλίο ὡς Ἐγκόλπιον, ἀκολουθεῖ τὴν ῥοὴ τῆς Ἀκολουθίας ἀναλυτικὰ καὶ διεξοδικά. Περιέχονται ὅλα τα ἀναγκαῖα τροπάρια τῆς Ἀκολουθίας, πέραν τοῦ Μηναίου καὶ τῆς Παρακλητικῆς, ὅπως Ἀπολυτίκια, Θεοτοκία, Κοντάκια/Ἐξαποστειλάρια ἑβδομάδος, Εἱρμοὶ τῶν Νεκρωσίμων Κανόνων. Ἐπίσης περιέχεται Πίνακας Ψαλτηρίου, καὶ ἡ Στιχολογία τῶν Θʹ ᾨδῶν.
[Νέα β' έκδοση 2022] Τυπικὸν Ἐνοριῶν (τόμος Β') - Ὄρθρος καθημερινῶν ἐὰν τύχει Ἅγιος ἑορταζόμενος [PDF βιβλίου]
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Κυκλοφόρησε (12 Ὀκτ. 2022) ἡ νέα ἔκδοση τοῦ Βʹ Τόμου τῆς σειρᾶς «ΤΥΠΙΚΟΝ ΕΝΟΡΙΩΝ», μὲ τὸν Ὄρθρο τῶν καθημερινῶν ὅταν τύχει Ἅγιος Ἑορταζόμενος.
Πρόκειται περὶ Τυπικο-εγκολπίου, καθότι ἐνσωματώνει τὸ Τυπικὸν καὶ τὸ Ἐγκόλπιον μαζὶ σὲ ἕνα βιβλίο. Καλύπτει τοὺς καθημερινοὺς Ὄρθρους μὲ Ἑορταζομένους Ἁγίους (πλήρως ἢ ἡμιεορταζομένους, εἰς ϛʹ ἢ ηʹ) καὶ τὰ Προεόρτια/Μεθέορτα. Εἰς τὸ τέλος κάθε ἐνότητας περιέχονται καὶ τὰ στοιχεῖα τῆς Θείας Λειτουργίας τῆς σχετικῆς διατάξεως.
Τὸ βιβλίο ὡς Ἐγκόλπιον, ἀκολουθεῖ τὴν ῥοὴ τῆς Ἀκολουθίας ἀναλυτικὰ καὶ διεξοδικά. Περιέχονται ὅλα τα ἀναγκαῖα τροπάρια τῆς Ἀκολουθίας, πέραν τοῦ Μηναίου καὶ τῆς Παρακλητικῆς, ὅπως Ἀπολυτίκια, Θεοτοκία, Πολυέλεος, Κανὼν τῆς Μικρᾶς Παρακλήσεως, Καταβασίαι. Ἐπίσης περιέχεται Πίνακας Ψαλτηρίου, ἡ Τάξις τῆς Ἀρχιερατικῆς Χοροστασίας, καὶ ἡ Στιχολογία τῶν Θʹ ᾨδῶν.
Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν Εὐχήν - Εὐχολόγιον (pdf)
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Ποιούντος του Διακόνου την Ευχήν, ο Ιερεύς επεύχεται την Ευχήν (1)
Παν. Δ. Παπαδημητρίου (2), αʹ ἔκδοσις, 30/10/2022
Γιὰ καλύτερη ἀνάγνωση, καὶ γιὰ τὶς εἰκόνες, δεῖτε τό PDF στὸ τέλος
Ὁ ΙΘʹ (19ος) Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας3 (364) ὡς εἴδαμε σὲ προηγούμενο ἄρθρο μας4, κατέγραψε τὴν λειτουργικὴ πράξη τῆς Ἐκκλησίας ἀπὸ ἐνωρίτερον τοῦ 4ου ἕως τόν 8ον αἰῶνα καὶ ἀργότερον, λόγῳ τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων ποὺ τὴν ἐπεκύρωσαν, καὶ ἡ ὁποῖα λειτουργικὴ πράξη ἐν πολλοῖς ἀκολουθεῖται μέχρι σήμερα.
[Νέα έκδοση, 4η] Ο Γέρων Ευδόκιμος Μοναστερλής (βιβλίο, pdf)
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Κυκλοφόρησε [δωρεὰν] ἡ τέταρτη ἔκδοση τοῦ βιβλίου γιὰ τὸν μακαριστό γέροντά μου Εὐδόκιμο, σὲ ἔγχρωμη μορφή.
Προσευχητάριον, Greek Prayer Book (Apple / iOS)
- Γράφτηκε από: Ἀναλόγιον
Η δωρεάν εφαρμογή για iOS συσκευές "Προσευχητάριον, Greek Prayer Book" (2011-2022) με τη χάρη του Θεού μας έφθασε συνολικά τις 98,000+ μονάδες (units). Τρεις κύριες εκδόσεις συνολικά εκδόθηκαν. Είναι το πρώτο ελληνικό Προσευχητάριο για κινητά τηλέφωνα (από το 8/4/2011). Περιέχει τις βασικές προσευχές της ημέρας για κάθε Ορθόδοξο Χριστιανό, καθώς και πλήθος άλλων προσευχών. Η εφαρμογή δημιουργήθηκε για να έχουμε πάντα οι Χριστιανοί μαζί μας ένα Προσευχητάριο. Δεν συνιστούμε την χρήση του εντός της εκκλησίας για την αποφυγή σκανδαλισμού των αδελφών μας. (Παρά ταύτα πολλές φορές την έχουμε δει να χρησιμοποιείται εντός εκκλησίας).
Ο ΙΘ' Κανών της Συνόδου της Λαοδικείας (364), και η ανάγνωσις των Λειτουργικών Ευχών
- Γράφτηκε από: ΠΠαπαδημητρίου
Ὁ ΙΘʹ Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (364), καὶ ἡ ἀνάγνωσις τῶν Λειτουργικῶν Εὐχῶν
Παν. Δ. Παπαδημητρίου, αʹ ἔκδοσις, 3/4/2022
[Για καλύτερη ανάγνωση δείτε το PDF στο τέλος]
Ὁ ΙΘʹ (19ος) Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας1 (364) εἶναι σημαντικὸς διότι μᾶς δίνει πληροφορίες γιὰ τὶς Εὐχὲς τῆς Λειτουργίας. Ἐπειδὴ δέ, ἐπικυρώθηκε ἀπὸ τὴν Δʹ, ἀπὸ τὴν Ζʹ, καὶ ὀρισμένως ἀπὸ τὴν ΣΤʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον, ἔχει «οἰκουμενικὴν δύναμιν»2. Ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ «Λειτουργικὴ» χρονικὴ ἔκτασις αὐτοῦ τοῦ Κανόνος, βάσει τῶν Συνόδων ποὺ τὸν ἐπικύρωσαν, εἶναι τοὐλάχιστον ἀπὸ (ἐνωρίτερον τοῦ) 364 ἕως τοῦ 787 καὶ ἀργότερον, καὶ ἀσφαλῶς ἀντιστοιχεῖ στὴν οἰκουμενικὴ λειτουργικὴν πράξιν τῆς Ἐκκλησίας, τοὐλάχιστον σὲ αὐτὴν τὴν χρονικὴν ἔκτασιν3, ἀλλὰ καὶ μέχρι τὶς ἡμέρες μας λόγῳ τῆς οἰκουμενικῆς αὐτοῦ ἰσχύος.
Οι νερόβραστοι Χριστιανοί
- Γράφτηκε από: Ἀναλόγιον
Ψυχωφέλιμη ομιλία του γ. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου: «Οι νερόβραστοι Χριστιανοί», Ομιλίες #122, #123, 2 Φεβ. 2000 και 10 Φεβ. 2000.
Ὁμιλίες γ. Στεφάνου Ἀναγνωστοπούλου (2022)
- Γράφτηκε από: γ. Στέφανος Αναγνωστόπουλος
Πρόσφατες δεκαεννιά (19) ψυχωφέλιμες ὁμιλίες (2022) τοῦ γέροντος Στεφάνου Ἀναγνωστοπούλου (σὲ ἦχο καὶ βίντεο):
Ἡ ἀληθινὴ μετάνοια κατὰ τὸν Μέγα Βασίλειο καὶ τὸν Ἱερὸ Χρυσόστομο, μὲ ἐκτενὴ εἰσαγωγὴ γιὰ λανθασμένους τρόπους ἐξομολογήσεως
- Γράφτηκε από: γ. Στέφανος Αναγνωστόπουλος
Ψυχωφέλιμη ομιλία του γ. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου: «Η αληθινή μετάνοια κατά τόν Μέγα Βασίλειο καί τόν Ιερό Χρυσόστομο μέ εκτενή εισαγωγή γιά λανθασμένους τρόπους εξομολογήσεως», Κήρυγμα #125, 8 Ιανουαρίου 2001.
Οι νοερές προσβολές των Δαιμόνων
- Γράφτηκε από: γ. Στέφανος Αναγνωστόπουλος
Άκρως ωφέλιμη, για κάθε πνευματικά αγωνιζόμενο Χριστιανό, ομιλία του γέροντος Στεφάνου Αναγνωστοπούλου (23/10/2013) για τις Νοερές (στην σκέψη μας, στο μυαλό μας) προσβολές των Δαιμόνων.
Οἱ ἀργοπορημένοι στὶς Ἀκολουθίες...
- Γράφτηκε από: Αββάς Κασσιανός
Στὶς Κοινοβιακὲς Διατυπώσεις τοῦ Ἀββᾶ Κασσιανοῦ [ἔκδ. Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου], διαβάζουμε:
«Σ' ὁλόκληρη λοιπὸν τὴν Μεσοποταμία καὶ τὴν Παλαιστίνη καὶ τὴν Καππαδοκία καὶ γενικὰ τὴν Ἀνατολή, στὶς ἀκολουθίες τῆς Τρίτης, τῆς Ἕκτης καὶ τῆς Ἐνάτης Ὥρας, ὅποιος δὲν ἔρθει στὸ ναὸ προτοῦ τελειώσει ὁ πρῶτος ψαλμός, δὲν τολμάει πιὰ νὰ μπεῖ μέσα οὔτε ν' ἀναμιχθεῖ μ' αὐτοὺς ποὺ ψάλλουν [ἂν εἶναι ψάλτης], ἀλλὰ περιμένει ὄρθιος μπροστὰ στὴν πόρτα τὴν ἀπόλυση τῶν ἀδελφῶν. Καί, καθὼς βγαίνουν ὅλοι, τοὺς βάζει στρωτὴ μετάνοια καὶ ζητάει νὰ τὸν συγχωρήσουν γιὰ τὴ ραθυμία του. Στὶς νυχτερινὲς ὅμως ἀκολουθίες εἶναι συγχωρημένοι ὅσοι καθυστεροῦν καὶ ὣς τὸν δεύτερο ψαλμό.»
Τὸ μυστήριον τῆς Ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως καὶ Μετανοίας
- Γράφτηκε από: γ. Στέφανος Αναγνωστόπουλος
Ψυχωφέλιμη ομιλία του γ. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου: «Το μυστήριον της Ιεράς Εξομολογήσεως και Μετανοίας», Κήρυγμα #161, 5 Μαρτίου 2012.
Είναι απαραίτητο οι ιερείς να προσεύχονται τελώντας τις ακολουθίες
- Γράφτηκε από: Μητρ. Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς στην ιερατική σύναξη τόνισε την σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της καθημερινής τέλεσης των ιερών ακολουθιών, σύμφωνα με την τυπική διάταξη της αγίας μας Εκκλησίας. Επεσήμανε ότι είναι απαραίτητο οι ιερείς να προσεύχονται τελώντας τις ακολουθίες, για να εμπνέουν το ποίμνιό τους με το παράδειγμά τους, ενώ αναφέρθηκε στην ανάγκη να κατηχηθεί ο λαός του Θεού, ώστε να συμμετέχει στις ακολουθίες του νυχθημέρου.
Πόσα τὰ αἴτια τῆς ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ ἀνυπομονησίας
- Γράφτηκε από: Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης
Γράφει σχετικὰ ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης:
«[...] βιάζεσθε πότε νὰ ἔβγετε ἀπὸ τὴν ἐκκλησίαν νὰ ὑπάγετε ἄλλος εἰς τὸ παζάρι, ἄλλος εἰς τὸν οἶκον του καὶ ἄλλος εἰς ἄλλην κοσμικὴν καὶ σωματικὴν ὑπηρεσίαν. Ἠξεύρετε δὲ ποῖον εἶναι τὸ αἴτιον, ὅπου σᾶς κάμνει καὶ νὰ μὴν προσέχετε εἰς τὰ θεῖα λόγια καὶ νὰ βιάζεσθε πότε νὰ ἔβγετε ἀπὸ τὸν Ναὸν τοῦ Θεοῦ;
Η Νοερά Προσευχή (Η Ευχή / Ευχή του Χριστού / Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με)
- Γράφτηκε από: γ. Στέφανος Αναγνωστόπουλος
Συγκεντρωμένες 46 ψυχωφέλιμες ὀμιλίες τοῦ γέροντος Στεφάνου Ἀναγνωστοπούλου γιὰ τὴν Νοερὰ Προσευχή (ἤτοι τὴν Εὐχὴ τοῦ Χριστοῦ) καὶ σχετικὰ περὶ αὐτὴν θέματα, τῶν ἐτῶν 1987-2022.
- Η φαντασιώδης προσευχή, και η Ησυχαστική Προσευχή
- Ἡ Φαντασία (ἡδονή-ὀδύνη)
- Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς: Ὁ τέταρτος Ἱεράρχης καί ὁ τέταρτος Θεολόγος
- Κανόνας τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου (ὅλος ὁ Κανὼν τῆς Ἑορτῆς, ἠχητικό)
- Σύγχρονοι (Ἅγιοι) Γέροντες καὶ οἱ Μυστικὲς Εὐχές
- Οἱ Δέκα Ὅροι τοῦ Ἁγίου Διαδόχου Ἐπισκόπου Φωτικῆς
- Περὶ Μνημονεύσεως Ἐπισκόπου, καὶ Σχίσματος
- Λυπᾶμαι ποὺ Ἀρχιερεῖς ἔφθασαν στὸ σημεῖο νὰ ἀπειλοῦν καὶ νὰ καταδιώκουν τοὺς πιστοὺς ἱερεῖς καὶ πιστοὺς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας
- Οὐ μὴ γὰρ τοῖς ἐχθροῖς Σου τὸ Μυστήριον εἴπω
- 20 πρακτικὲς συμβουλὲς γιὰ ταπείνωση
- Προτεινόμενα βιβλία βοηθητικὰ στὴν ἐν Χριστῷ πνευματικὴ ἀνάβαση
- Ἐπιθυμοῦμε τὴν κάθαρσι, τὸν φωτισμὸ καὶ τὴν ἁγιότητα, τὴν τελείωσι τοῦ ὅλου ἀνθρώπου, ἀλλὰ δὲν κάνουμε τίποτα γιὰ νὰ τὴ φθάσουμε
- Ο Πνευματικός Νόμος - Οσίου Μάρκου του Ασκητού
- Ἁπλοποιῆστε τὴν ζωή σας, γιὰ νὰ φύγη τὸ ἄγχος
- Καὶ ποὺ θὰ βρῶ ἀληθινὴ βοηθό; Ποὺ θὰ προσφύγω;
- Ἡ γλῶσσα τῆς Ἐκκλησίας καὶ ὁ Ἅγιος γέροντας Πορφύριος